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발행년 : 2017 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 학습자중심교과교육연구 
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죽음준비프로그램이 포함된 호스피스 교육이 간호 대학생의 죽음인식, 죽음태도와 임종간호태도에 미치는 효과

  • 저자[authors] 함미영,임소희,고숙정
  • 학술지명[periodical name] 학습자중심교과교육연구
  • 권호사항[Volume/Issue] Vol.17No.9[2017]
  • 발행처[publisher] 학습자중심교과교육학회
  • 자료유형[Document Type] 학술저널
  • 수록면[Pagination] 361-380
  • 언어[language] Korean
  • 발행년[Publication Year] 2017
  • 주제어[descriptor] 간호 대학생,호스피스 교육,죽음인식,죽음태도,임종간호태도

초록[abstracts] 
[본 연구는 죽음준비프로그램이 포함된 호스피스 교육을 간호 대학생에게 적용하  여 죽음인식과 죽음태도 및 임종간호태도에 미치는 효과를 파악하기 위해 시행된 방  법론적 트라이앵귤레이션 연구이다. 양적연구는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하  여 기술통계, Wilcoxon 부호순위검정, Spearman’s rho으로, 질적연구는 내용분석을  시행하였다. 결과로는 간호 대학생의 임종간호태도가 유의하게 증가하였고, 죽음태  도와 임종간호태도가 유의한 상관관계가 나타났다. 참여자들의 죽음준비프로그램이  포함된 호스피스 교육을 분류, 범주화하여 명명 작업한 결과는 1. 죽음의 부정적인  속성 : 외로움, 허망함, 죽음 임박에 따른 고통, 2. 죽음의 긍정적인 속성: 삶의 과정,  새로운 시작, 영원한 휴식, 3. 희망하는 죽음 : 평화로운 죽음, 준비가 되어진 죽음,  존엄성이 지켜진 죽음, 4. 예비간호사로서의 임종간호 : 임종자에 대한 두려움, 자신  의 역할에 대한 직무만족, 삶과 간호에 대한 가치관, 영적간호로 나타났다. 따라서  죽음준비프로그램이 포함된 호스피스 교육은 간호 대학생의 임종간호태도를 향상시  키는데 효과적인 교육프로그램이라 할 수 있다.

The purpose of this study was to examine the effects of a hospice education  including death preparing education program on perception of death, attitude of death  and terminal care attitude for nursing students. A methodological triangulation that  quantitative research used frequency, percentage, Wilcoxon, Spearman’s rho using SPSS  18.0 WIN program and qualitative research was conducted contents analysis. At the  result of the research, the hospice education including death preparing program showed  to significant increase its terminal care attitude of the students. There was a significant  positive correlation between the attitude of death and terminal care attitude. The result  of classification, giving their names and categorizing of the hospice education including  the death preparing program of the participants showed such as, 1. Negative  characteristics of death: loneliness, falsehood, death's agonies, 2. Positive characteristics  of death: life process, new start, eternal rest, 3. Hopeful death: peaceful death, prepared  death, death with dignity, 4. End-of-life care as pre-nurses: fear for the deathbed  person, satisfaction of his or her's roles, value for the life and care, and spiritual care.  In conclusion, a hospice education including death preparing education program was an  effective program in enhancing the attitude of death and the terminal care attitude for  nursing students.]

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