관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 66
발행년 : 2018 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생물교육 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A105466581 



한국과 프랑스 생명과학교사들이 가지는 사람의 사회적 행동에 대한 유전자 결정론적 인식의 차이

= Differences between Korean and French Biology Teachers’ Conceptions about Genetic Determinism of Social Behaviors in Human


  • 저자[authors] 서혜애 ( Hae-ae Seo ), 클레몽피에르 ( Pierre Clement ), 카스테라제레미 ( Jeremy Castera )

  • 학술지명[periodical name] 생물교육

  • 권호사항[Volume/Issue] Vol.46No.2[2018]

  • 발행처[publisher] 한국생물교육학회

  • 자료유형[Document Type] 학술저널

  • 수록면[Pagination] 237-246

  • 언어[language] Korean

  • 발행년[Publication Year] 2018

  • 주제어[descriptor] teachers’ conception, genetic determinism, social behaviors in human, biology teachers in Korea, biology teachers in France

초록[abstracts

] [The study is a comparative study of differences between Korea and France regarding biology teachers’ conception about genetic determinism of social behaviors in human. To investigate differences in two countries, the questionnaire, built and validated by the Biohead-Citizen project, and including six questions related to genetic determinism of social behaviors in human, was completed by 308 teachers in Korea and 732 teachers in France. The results show that Korean teachers’ conception about genetic determinism is four times higher than teachers in France. Genetic determinism conceived by biology teachers in Korea seems to be mainly influenced by their personal and socio-cultural contexts, while biology teachers in France are influenced by both their special knowledge in biology and socio-cultural contexts. Biology teachers in Korea are called for reducing their conceptions about genetic determinism through teacher education programs and understanding advanced knowledge in molecular genetics. Further genetic related contents in secondary school biology curriculum in Korea are also needed to update and strengthen recent knowledge in molecular genetics.]






List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11455
66 5 과학 기술 사회 4차 산업혁명 시대 인공지능 기술과 미래 어린이철학교육의 전망 / 김민수 2019  96
65 17 신경과학 비판적 신경과학의 도덕교육적 함의 / 김하연 2019  309
64 9 보건의료 신설 의학교육기관 평가인증 기준 및 규정 개발 연구 / 김영창 2019  323
» 15 유전학 한국과 프랑스 생명과학교사들이 가지는 사람의 사회적 행동에 대한 유전자 결정론적 인식의 차이/서혜애 외 2018  116
62 2 생명윤리 4차 산업혁명 시대의 윤리적 이슈와대학의 생명윤리교육 방향 제고 / 이경화 외 2018  459
61 2 생명윤리 생명의료윤리 교육 이수에 따른 간호대학생의 생명의료윤리 의식, 관련 지식, 인식 및 태도의 차이 / 박미라, 제남주 2018  257
60 2 생명윤리 한국 생명윤리의 과거와 현재 그리고 미래/진교훈 2017  245
59 17 신경과학 소방관을 위한 트라우마 집단교육의 사전 사후 인식 / 이미나, 나옥희 2017  181
58 20 죽음과 죽어감 죽음교육을 통한 청소년 자살예방교육 -니체의 생사관을 중심으로- / 권미연 2017  286
57 24 기타 주제전문사서로서의 정신보건사서 양성 교육과정 개발 / 임성관 2017  182
56 20 죽음과 죽어감 사별한 노인이 인식하는 좋은 죽음에 관한 현상학적 연구 / 유용식 2017  185
55 20 죽음과 죽어감 청소년 죽음교육 프로그램 개발과 효과성 연구 / 박현정 2016  1118
54 19 장기 조직 이식 일개 병원 직원의 뇌사자 장기이식에 대한 지식, 태도와 교육요구 / 김미림 2016  360
53 20 죽음과 죽어감 통합된 죽음준비교육 프로그램이 장애노인의 죽음에 대한 태도와 삶의 의미에 미치는 영향 / 길태영 2016  605
52 20 죽음과 죽어감 통합예술프로그램을 통한 공간별 아동 죽음교육 모델 방안 / 유성이 2016  272
51 4 보건의료 철학 간호대학생의 생명의료 윤리의식 교육 / 김선영 2016  90
50 4 보건의료 철학 의학교육에서의 의료윤리 교육방법 / 김옥주 2016  110
49 17 신경과학 나바에즈의 신경도덕교육 이론에 대한 평가 / 추병완 2016  310
48 1 윤리학 칸트 법철학에서 형벌이론과 사형제도 정당화에 대한 연구 / 김세빈 2016  2293
47 2 생명윤리 간호대학 1학년 학생을 위한 생명의료윤리 교육프로그램의 효과 / 정계선 2016  229