관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 17
발행년 : 2015 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 韓國學校保健學會誌(THE JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH) 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A100814593 

초등학생의 집단따돌림 경험 정도와 생명윤리의식과의 관계 / 문미영


제어번호 100814593
저자명 문미영  
학술지명 韓國學校保健學會誌(THE JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH)
권호사항 Vol.28 No.2 [2015] 
발행처 한국학교보건학회(THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH) 
자료유형 학술저널
수록면 127-138(12쪽)
언어 Korean
발행년도 2015년
등재정보 KCI등재
주제어 Bioethics  , Bullying  , Students 


초록
Purpose: The purpose of this study was to examine the relationship of bully/victim experiences and bioethics of 5th and 6th graders. Participants were 326 elementary school students. Methods: The data was collected from 1th to 30th October, 2014 in G City. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation and multiple regression and Scheffé post-hoc analysis by SPSS 18.0. Results: First, in regard to bioethics, significant factors were liking for growing plants (p<.001), emotions after killing insects (p<.001) and the number of friends (p=.003). In regard to bullying experiences, significant factors were gender (p=.021), religion (p=.026), participation in religious activity (p=.019), liking for growing plants (p=.009), insect killing experience (p=.009). The bioethics score of the victim group (2.70 point) were higher than the bully group (2.49 point). The relationship between bully/victim experiences and bioethics was negative. The factors affecting bioethics were liking for growing plants (β=-.159, p=.004), the number of friends (β=.124, p=.030), experiences of being bullied (β=.352, p<.001), emotions after killing insects (β=-.135, p=.011). Conclusion: Therefore, based on the results of this study, it is required to develop rich learning content and a variety of teaching and learning models for bioethics. Efficient bioethics program would help elementary school students have a higher bioethics awareness. The entire society and families should wake up to the evil effects of school bullying and make concerted efforts to root it out with a sense of responsibility.



목차
서론
1. 연구의 필요성
연구방법
1. 연구설계
2. 연구대상
3. 연구도구
4. 자료수집
5. 자료분석
연구결과
1. 대상자의 일반적 특성
2. 대상자의 일반적 특성에 따른 생명윤리의식과 생명윤리의식의 하부영역
3. 대상자의 일반적 특성에 따른 집단따돌림의 가해와 피해경험
4. 대상자의 집단따돌림 유형에 따른 생명윤리의식
5. 대상자의 집단따돌림 가해 및 피해 경험과 생명윤리의식간의 상관관계
6. 생명윤리의식에 미치는 영향요인

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11452
17 2 생명윤리 생명의료윤리 교육 이수에 따른 간호대학생의 생명의료윤리 의식, 관련 지식, 인식 및 태도의 차이 / 박미라, 제남주 2018  257
16 20 죽음과 죽어감 간호대학생의 생명의료윤리의식과 윤리적 가치관이 심폐소생술금지 태도에 미치는 영향/김미연, 문미영 2018  208
15 4 보건의료 철학 융합 시대의 임상실습 전 간호대학생의 생명의료윤리의식에 대한 영향요인 확인 / 조영희 2017  195
14 17 신경과학 식물인간의 윤리적 지위 : 신경윤리적 검토 / 김효은 2010  202
13 2 생명윤리 간호대학 1학년 학생을 위한 생명의료윤리 교육프로그램의 효과 / 정계선 2016  229
12 12 낙태 한국 출산정책에 대한 비판적 검토 : 가톨릭교회 입장에서 본 IUD 보급에서 IVF 시술비 지원까지 / 이연숙 외 2015  239
11 4 보건의료 철학 간호대학생의 생명의료 윤리의식 교육 / 김선영 2016  90
10 2 생명윤리 일 대학생의 성의식과 생명윤리의식이 성 태도에 미치는 영향 / 권수빈 외 2016  249
9 4 보건의료 철학 간호대학생의 간호전문직관과 생명 및 죽음에 대한 윤리의식간의 관계 / 서은주 외 2016  513
8 2 생명윤리 대학생의 생명의료윤리의식과 안락사에 대한 태도 / 이혜림 외 2016  277
» 2 생명윤리 초등학생의 집단따돌림 경험 정도와 생명윤리의식과의 관계 / 문미영 2015  336
6 2 생명윤리 생명존중 프로그램이 저소득층 청소년의 생명존중의식과 자아탄력성에 미치는 효과성 연구/안선민, 박경일 2016  322
5 4 보건의료 철학 보건의료인과 일반인의 생명의료윤리의식 비교 연구 / 이규숙 2002  511
4 19 장기 조직 이식 간호대학생의 생명의료윤리의식과 인체조직기증 및 이식에 대한 태도 / 최화영 2012  470
3 19 장기 조직 이식 뇌사판정과 장기이식의 윤리적 문제 / 이종원 2012  4130
2 2 생명윤리 영화를 이용한 생명의료윤리교육이 간호대학생의 생명의료윤리의식에 미치는 효과 / 김선영 2014  1041
1 6 전문직윤리 강령 위상 임상간호사의 생명의료윤리의식, 직무만족도 및 간호업무수행과의 관계 / 문미영, 전미경, 정애화 2013  841