관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 1
발행년 : 2015 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생물교육 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A100425364 

예비 생물교사들의 생명윤리 논쟁거리에 대한 논증 활동의 효과
= The Effects of Preservice Biology Teachers` Argumentation on Bioethical Issues / 김선영


제어번호 100425364
저자명 김선영 ( Sun Young Kim )
학술지명 생물교육(BIOLOGY EDUCATION)
권호사항 Vol.43 No.1 [2015] 
발행처 韓國生物敎育學會 
발행처 URL http://www.bioedu.kr/
자료유형 학술저널
수록면 27-36(10쪽)
언어 Korean
발행년도 2015년
등재정보 KCI등재
주제어 bioethical issues , argumentation , scientific literacy, decision-making ability 


초록
The purpose of this study is to explore the effects of preservice teachers`` argumentation on bioethical issues. The preservice teachers were given four bioethical issues of euthanasia, stem cell, GMO and global warming. They participated in the group discussion identifying claim, ground, warrant, backing, and rebuttal, and then wrote about each topic using Toulmin``s argumentation structure. The results indicated that the preservice teachers improved the problem solving ability, the critical thinking ability, and the understanding of nature of science after the intervention. The preservice teachers also recognized the importance of evidence, rebuttal, critical thinking, scientific knowledge related to bioethical issues. Furthermore, they mentioned that they have insights of how to teach secondary students when dealing with bioethical issues in their reflective journal.



List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11452
» 2 생명윤리 예비 생물교사들의 생명윤리 논쟁거리에 대한 논증 활동의 효과 / 김선영 2015  345