관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 22
발행년 : 2006 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생명윤리 Vol.7 No.1 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A82411325 

국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 = The improvement plan for organization and management of National Bioethics Committee


  • 제어번호 : 82411325
  • 저자명 : 이인영(Lee In-Young)
  • 학술지명 : 생명윤리
  • 권호사항 : Vol.7 No.1 [2006]
  • 발행처 : 한국생명윤리학회
  • 자료유형 : 학술저널
  • 수록면 : 71-87(17쪽)
  • 언어 : Korean
  • 발행년도 : 2006년
  • KDC : 570
  • 등재정보 : KCI등재후보
  • 주제어 : 국가생명윤리심의위원회 ,생명윤리 ,생명윤리법 ,National Bioethics Committee ,Bioethics ,Bioethics Law



초록 (Abstract)

The rapid developments in science and technology, which increasingly affect our understanding of life and life itself, resulted in a strong demand for a global response to the ethical implications of such developments. Ethical issues raised by the rapid advances in science and their technological applications should be examined with due respect to the dignity of the human person and universal respect for human rights. In order to support for research, national or regional governments shall arrange all necessary measures to deal effectively with problems concerning bioethics that may arise during the process of developing and utilizing biotechnology.
According to Bioethics and Bio-safety Act (2005) in Korea, there shall exist a National Bioethics Committee, responsible to the President, whose function it is to review the issues concerning bioethics and biosafety in the life sciences and biotechnology. The Committee will be composed of between 16 and 21 persons, including one Chairperson and one Vice-Chairperson. Membership in the Committee shall be as follows. The following ministers will all be members of the Committee: the Minister of Education and Human Resources Development, the Minister of Justice, the Minister of Science and Technology, the Minister of Commerce, the Minister of Industry and Energy, the Minister of Health and Welfare, the Minister of Gender Equality, and the Minister of Government Legislation. The president will appoint not more than seven representatives of the academic, scientific, and industrial spheres, each of whom have professional knowledge and experience in the fields of life science or medical science. The president will appoint not more than seven representatives of the fields of religion, philosophy, ethics, social science, law, NGO groups, or gender equality.
There is no question that bio-technological developments have been, and can be, of great benefit to humankind in increasing life expectancy and improving the quality of life. But we should emphasize that such developments should always seek in the recognition of the dignity of the human person and universal respect for human rights. Last year some serious accidents in relation to bioethics and research ethics occurred in Korea. We should recognize the need for such research and developments to occur within the framework of bioethical principles. To promote equitable access to bio-technological developments, we should foster multidisciplinary and pluralistic dialogue about issues within society.
First of all, independent and multidisciplinary ethics committees should be established and promoted at the appropriate level in order to assess the relevant ethical, legal, scientific and social issues related to research projects involving human beings. In the same way, ethics committees should provide advice and appropriate assessment on ethical problems. We should promote professionalism, honesty and integrity and transparency in ethical decision-making on all conflicts of interest and appropriate sharing of knowledge. The ethical committees should functionally fulfill its tasks and carry out their work in accordance with the principles of bioethics and biosafety.



목차 (Table of Contents)

  • Ⅰ. 들어가는 말
  • Ⅱ. 국가생명윤리심의위원회의 운영 경과

    Ⅲ. 합의체로서 구성의 중립성 문제와 개선방안

    Ⅳ. 탈정치성에 의한 신뢰성 확보의 문제

    Ⅴ. 위원회 기능의 충실성 문제와 실질적 조사권한

    Ⅵ. 맺는 말


    List of Articles
    번호 제목 발행년 조회 수
    공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11452
    22 15 유전학 인간 배아 유전자 편집 기술의 국외 규제 동향 및 시사점 / 이수빈, 김한나 2018  728
    21 18 인체실험 인체유래물의 이용과 형사법적 규제 / 최민영 2018  115
    20 5 과학 기술 사회 미토콘드리아 대체 기술 적용의 윤리적·법적 문제 / 배현아 2017  183
    19 14 재생산 기술 의학치료목적의 생명복제기술에 대한 특허법적 보호문제 / 윤석찬 2002  199
    18 2 생명윤리 생명과학과 생명윤리 및 법/주호노 2017  317
    17 19 장기 조직 이식 인체유래물 기증자의 동의 및 동의철회의 법적 문제 / 이한주 2016  347
    16 2 생명윤리 게임 이론을 통한 생명윤리법 입법과정 분석 / 현승효 외 2015  260
    15 2 생명윤리 생명윤리법을 어떻게 이해할 것인가? / 김현철 2016  174
    14 1 윤리학 생명윤리법에서의 도덕성과 합법성 논의 : 생명윤리법에서 정언적 원리의 정초와 관련해서 / 이인영 2011  444
    13 1 윤리학 회고적 시각에서 본 생명윤리 관련 법규 변천 / 이인영 2013  254
    » 2 생명윤리 국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 / 이인영 2006  107
    11 1 윤리학 이항녕 선생과 법과 도덕 : 생명윤리법을 중심으로 / 이인영 2013  338
    10 14 재생산 기술 생식세포, 배아에 대한 쟁점사항 및 입법논의 / 이인영 2009  273
    9 1 윤리학 한국 생명공학감시운동에 대한 연구 / 김병수 2011  201
    8 1 윤리학 일본 생명윤리법제의 현황 : 가톨릭적 관점에서 / 정종휴 2015  150
    7 1 윤리학 생명윤리법 제조과정에 있어서 정책갈등과 조정에 관한 연구 / 한성구 2004  426
    6 1 윤리학 줄기세포주 등록과 관련된 생명윤리법 규정의 해석 / 민혜영 2014  678
    5 14 재생산 기술 인간배아복제의 정당성에 관한 법적 쟁점 / 김민우 2014  646
    4 14 재생산 기술 치료 발전을 위한 인간복제배아 연구의 허용성 여부에 대한 검토 및 관련 생명윤리법 규정의 타당성 / 오정한 2013  687
    3 1 윤리학 생명윤리법학의 의의 / 김현철 2014  401