관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 16
발행년 : 2006 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생명윤리 Vol.7 No.1 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A82411325 

국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 = The improvement plan for organization and management of National Bioethics Committee


  • 제어번호 : 82411325
  • 저자명 : 이인영(Lee In-Young)
  • 학술지명 : 생명윤리
  • 권호사항 : Vol.7 No.1 [2006]
  • 발행처 : 한국생명윤리학회
  • 자료유형 : 학술저널
  • 수록면 : 71-87(17쪽)
  • 언어 : Korean
  • 발행년도 : 2006년
  • KDC : 570
  • 등재정보 : KCI등재후보
  • 주제어 : 국가생명윤리심의위원회 ,생명윤리 ,생명윤리법 ,National Bioethics Committee ,Bioethics ,Bioethics Law



초록 (Abstract)

The rapid developments in science and technology, which increasingly affect our understanding of life and life itself, resulted in a strong demand for a global response to the ethical implications of such developments. Ethical issues raised by the rapid advances in science and their technological applications should be examined with due respect to the dignity of the human person and universal respect for human rights. In order to support for research, national or regional governments shall arrange all necessary measures to deal effectively with problems concerning bioethics that may arise during the process of developing and utilizing biotechnology.
According to Bioethics and Bio-safety Act (2005) in Korea, there shall exist a National Bioethics Committee, responsible to the President, whose function it is to review the issues concerning bioethics and biosafety in the life sciences and biotechnology. The Committee will be composed of between 16 and 21 persons, including one Chairperson and one Vice-Chairperson. Membership in the Committee shall be as follows. The following ministers will all be members of the Committee: the Minister of Education and Human Resources Development, the Minister of Justice, the Minister of Science and Technology, the Minister of Commerce, the Minister of Industry and Energy, the Minister of Health and Welfare, the Minister of Gender Equality, and the Minister of Government Legislation. The president will appoint not more than seven representatives of the academic, scientific, and industrial spheres, each of whom have professional knowledge and experience in the fields of life science or medical science. The president will appoint not more than seven representatives of the fields of religion, philosophy, ethics, social science, law, NGO groups, or gender equality.
There is no question that bio-technological developments have been, and can be, of great benefit to humankind in increasing life expectancy and improving the quality of life. But we should emphasize that such developments should always seek in the recognition of the dignity of the human person and universal respect for human rights. Last year some serious accidents in relation to bioethics and research ethics occurred in Korea. We should recognize the need for such research and developments to occur within the framework of bioethical principles. To promote equitable access to bio-technological developments, we should foster multidisciplinary and pluralistic dialogue about issues within society.
First of all, independent and multidisciplinary ethics committees should be established and promoted at the appropriate level in order to assess the relevant ethical, legal, scientific and social issues related to research projects involving human beings. In the same way, ethics committees should provide advice and appropriate assessment on ethical problems. We should promote professionalism, honesty and integrity and transparency in ethical decision-making on all conflicts of interest and appropriate sharing of knowledge. The ethical committees should functionally fulfill its tasks and carry out their work in accordance with the principles of bioethics and biosafety.



목차 (Table of Contents)

  • Ⅰ. 들어가는 말
  • Ⅱ. 국가생명윤리심의위원회의 운영 경과

    Ⅲ. 합의체로서 구성의 중립성 문제와 개선방안

    Ⅳ. 탈정치성에 의한 신뢰성 확보의 문제

    Ⅴ. 위원회 기능의 충실성 문제와 실질적 조사권한

    Ⅵ. 맺는 말


    List of Articles
    번호 제목 발행년 조회 수
    공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11452
    16 5 과학 기술 사회 인공지능 로봇에 의한 행정과 국가배상책임제도에 관한 연구/ 이지헌 2018  452
    15 18 인체실험 참여정부의 발전국가적 BT 육성 정책에 관한 연구 : 황우석 연구팀 지원 정책의 실패를 중심으로 / 황소영 2006  161
    14 13 인구 프랑스의 저출산 문제 해소 요인 / 이문숙 2016  588
    13 13 인구 인구구조변화에 따른 국가별 주택관련 정책 비교연구 / 이무희 2016  322
    12 9 보건의료 라틴아메리카 국가와 우리나라의 의약품 인허가제도 및 관리체계 비교연구 : 멕시코와 브라질을 중심으로 / 송주현 2014  490
    11 20 죽음과 죽어감 회생불가능한 환자의 연명치료 중단에 관한 헌법적 고찰 : 연명치료 중단에 관한 입법적 연구를 중심으로 / 강혜경 2016  538
    10 8 환자 의사 관계 미검증 의료행위의 규제에 관한 법정책학적 연구 / 채규현 2015  250
    » 2 생명윤리 국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 / 이인영 2006  107
    8 2 생명윤리 국가생명윤리심의위원회에 대한 운영평가와 향후 정책제언 / 이인영, 이정애, 이동익, 양윤선 2008  245
    7 9 보건의료 위험의 지구화, 지구화의 위험 - 한국의 '광우병' 논쟁 연구 / 하대청 2012  261
    6 1 윤리학 한국과 일본 의료법 체계에 관한 연구 / 김계현 2002  1400
    5 1 윤리학 임상 치과위생사 양성제도와 법체계 개선을 위한 업무범위 분석 연구 / 송여주 2010  191
    4 17 신경과학 Neuroscience, Ethics, and National Security: The State of the Art 2012  102
    3 2 생명윤리 의료영역에서 인간의 존엄, 생명, 생명권의 관계 / 이석배, 김필수 2012  4416
    2 2 생명윤리 뉘른베르크 강령 : 생명의학, 국가, 그리고 사회적 이념 / 조백현 2014  658
    1 14 재생산 기술 ‘잔여’ 배아와 난자의 연구목적 이용을 둘러싼 쟁점 / 정연보 2013  627