관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 66
발행년 : 2015 
구분 : 학위논문 
학술지명 : 한국외국어대학교 교육대학원 : 윤리교육전공 (석사) 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=T13840141 

덕윤리 중심의 중학교 도덕교육제안



기타서명 Study of the middle school’s moral education on virtues ethics
저자 김승현
형태사항 72 p. : 삽도 ; 26 cm.
일반주기 한국외대
              지도교수: 박희영
              참고문헌 : p. 69-70
학위논문사항 학위논문(석사)-- 한국외국어대학교 교육대학원 : 윤리교육전공 2015. 8
DDC 170.7 22
발행국 서울
언어 한국어
출판년 2015
소장기관 한국외국어대학교 글로벌캠퍼스 도서관,한국외국어대학교 서울캠퍼스 도서관


 
초록
Study of the Middle school’s Moral education on Virtues Ethics

 In the modern society of liberalism and rationalism, the human being is perceived an independent existence based on individuality and autonomy. Thus Ethical and moral education has mainly concerned how the autonomous human beings do when facing the ethical issue or their individual affairs and what is right. However, although taking all efforts, we still have many concerns with moral issues.
 What is the problem in the educating morals? Why can’t the current moral education prevent many of the immoral behaviors of students? I have tried to find way to overcome the problems in studying ethics of virtues. Because I think it has the key. So I reviewed McIntyre's Virtue Ethics who is the most famous in Virtue Ethics now days. His virtue ethics includes three stages-practice, narratives and tradition.
 First, he has regarded a social practice as a consistent and complicated activity, which is established by social members, so if the individuals do that, they complete inherent goodness. The narrative unity of a human life makes us comprehend the unity of virtue and goodness in itself.
 So he can do practice morally in context of the community and history he belongs to because a narrative self has both social and historical identities for the tradition. The social practice must be figured in the connection with the tradition. But the tradition is not fixed but changeable because it always require us to reflect on the social practice.
 In other words, it has been changing and developing through time. This era demands a practice, not a judgment. The practice must become a good practice, too. Thus McIntyre's virtue ethics can be applied to the present moral education.
 On this discussion, I suggested a few improvements for moral education. In moral education course, it is necessary to reduce and imply contents. Too much lesson makes the students feel bored and be tired of moral class. And Moral education must establish their identity properly. Only when it has come to have identity, it can accomplish its role as moral subject. Finally, We should invent new-style methods of teaching. I think the class should consist of theoretical classes and exercise classes. If the students experience the gladness of practicing virtues, it can remind them of the value of morality and he will be able to make it his own.
 Moral education is to grow a human mind. In this point, we can find easily that the argument over McIntyre's Virtue Ethics give important suggestions to today's moral education, and has useful methods to overcome the problems with moral education.

 
목차
제 1 장 서 론 1

제 2 장 도덕교육의 양상과 문제점 8
2.1 현행 도덕교육과 그 한계점 10
2.2 목적론적 윤리학의 필요 13
2.3 공동체적 윤리의 필요성 16
2.3.1 개인중심화로 인한 연대의식의 약화 18
2.3.2 자유주의 교육의 문제점 19
2.4 교수방법 및 교수내용의 한계 21
2.4.1 교육내용의 문제점 22
2.4.2 피교육자의 학습능력 23
2.5 제7차 교육과정에서의 도덕교육 25
2.6 2009년 개정 도덕교육과정의 문제점 26

제 3 장 덕윤리에 대한 이해와 매킨타이어의 덕윤리 29
3.1 덕윤리 29
3.1.1 덕윤리의 재조명 30
3.1.2 목적론적 윤리 32
3.1.3 목적론적 윤리로서의 덕윤리 33
3.2 덕윤리의 특성과 구조 34
3.2.1 실천과 덕 38
3.2.2 통일성과 덕 39
3.2.3 전통과 덕 40

제 4 장 덕윤리와 도덕교육 42
4.1 덕윤리를 구현할 교육목표의 수립 44
4.2 전통을 탐구하고 익히는 도덕교육 46
4.3 반성적 사고와 탐구를 중심으로 하는 도덕교육 49
4.4 체득적 덕 교육 50

제 5 장 도덕교육에서의 덕윤리 실천방법 53
5.1 도덕교육에서의 덕윤리 53
5.1.1 도덕교과의 정체성 재정립 53
5.1.2 도덕교과서의 수정 56
5.1.3 교과 수업의 구성 57
5.1.4 학습내용 성취도 평가의 개선 59
5.2 교과수업모형 60
5.3 도덕교과 수업의 실제 61

제 6 장 결 론 66


주제어
덕윤리, 도덕교육, 중학교 도덕

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11452
66 9 보건의료 신설 의학교육기관 평가인증 기준 및 규정 개발 연구 / 김영창 2019  323
65 17 신경과학 비판적 신경과학의 도덕교육적 함의 / 김하연 2019  309
64 5 과학 기술 사회 4차 산업혁명 시대 인공지능 기술과 미래 어린이철학교육의 전망 / 김민수 2019  96
63 2 생명윤리 생명의료윤리 교육 이수에 따른 간호대학생의 생명의료윤리 의식, 관련 지식, 인식 및 태도의 차이 / 박미라, 제남주 2018  257
62 2 생명윤리 4차 산업혁명 시대의 윤리적 이슈와대학의 생명윤리교육 방향 제고 / 이경화 외 2018  459
61 2 생명윤리 중등 도덕과 생명의료윤리교육에 대한 비판적 검토/김상돈 2006  114
60 15 유전학 한국과 프랑스 생명과학교사들이 가지는 사람의 사회적 행동에 대한 유전자 결정론적 인식의 차이/서혜애 외 2018  116
59 2 생명윤리 미국 생명의료윤리학의 최근 동향 / 엄영란 2001  171
58 20 죽음과 죽어감 사별한 노인이 인식하는 좋은 죽음에 관한 현상학적 연구 / 유용식 2017  185
57 24 기타 주제전문사서로서의 정신보건사서 양성 교육과정 개발 / 임성관 2017  182
56 20 죽음과 죽어감 죽음교육을 통한 청소년 자살예방교육 -니체의 생사관을 중심으로- / 권미연 2017  284
55 17 신경과학 소방관을 위한 트라우마 집단교육의 사전 사후 인식 / 이미나, 나옥희 2017  181
54 2 생명윤리 한국 생명윤리의 과거와 현재 그리고 미래/진교훈 2017  242
53 18 인체실험 연구윤리 교육활동에 대한 조명과 사례연구를 적용한 중등교육과정의 연구 / 이상희 2013  135
52 18 인체실험 패널토론을 적용한 대학생의 생명윤리 의사결정에 나타난 의사결정 변화 양상과 내용 분석 / 문성채 2015  267
51 9 보건의료 보건관련 교수들의 생물테러 교육현황에 관한 연구 : 응급구조학, 임상병리학과 기타 보건관련학교수를 대상으로 / 천병철 외 2012  298
50 2 생명윤리 간호대학 1학년 학생을 위한 생명의료윤리 교육프로그램의 효과 / 정계선 2016  229
49 15 유전학 인간 유전체에 관한 윤리 교육 연구 / 정은경 2004  140
» 1 윤리학 덕윤리 중심의 중학교 도덕교육제안 / 김승현 2015  242
47 1 윤리학 칸트 법철학에서 형벌이론과 사형제도 정당화에 대한 연구 / 김세빈 2016  2273