관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 732
발행년 : 2018 
구분 : 학위논문 
학술지명 : 학위논문(박사)-- 공주대학교 대학원 : 교육학과 교육철학전공 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=T14691807 
실존주의 철학에서의 죽음 이해와 죽음교육

= Understanding of Death in Existentialism and Death Education

  • 저자[authors] 신교남

  • 발행사항 공주  : 공주대학교 대학원, 2018

  • 형태사항[Description] iii, 204 p. ; 26cm

  • 일반주기명[Note] 지도교수:이병승<br>참고문헌 : p. 187-201

  • 학위논문사항[Dissertation] 학위논문(박사)-- 공주대학교 대학원  : 교육학과 교육철학전공 2018. 2

  • 발행국(발행지)[Country] 충청남도

  • 출판년[Publication Year] 2018

  • 소장기관[Holding] 공주대학교 도서관 (244004)


초록[abstracts] 
The purpose of this study is to examine the perspective of the death of the existential philosophers and discuss death education based on their understanding of death. The study shows that the understanding of death based on existential philosophy gives significance to death education and secures the implications of death education. Three conclusions about the meaning of death education are as under.    First, death education has its meaning as an anticipation of life education. Authenticity can be restored by reflection on death. Heidegger insisted that the restoration of authenticity is to reveal the uniqueness of being in all beings. It is possible that an inauthentic being can restore authenticity through the anticipatory determination toward death. Death education can reinforce the will of life, and it presupposes self-education for a subjective and independent life through own decision. Additionally death education can be a door to communication to others.    Second, death education helps us exercise right self-determination. It is reviewed that death education can help us have our own decisions on death under this modern time of death Medicalization. The ethics of euthanasia assures the necessity of death education. The impending law of life sustaining treatment(well dying bill) is discussed with the existential point of view. Death education can be necessary because our own decisions on dignified life and dignified death are closely connected to Exitenz.    Third, death education makes us ascend to the level of leap and transcendence. Th acceptance of death and reflection on death play a major role in such possibility. Consequently, death education lead us to the level beyond Existenz, which result in an altruistic life.    There would be eight subjects of death education to be discussed 1. Death education can help us establish existential self by serious thinking. 2. Death education can provide, in terms of Amor Fati by Nietzsche, the philosophical background for suicide prevention education. 3. Death education can give us existential freedom to overcome boundary situation. 4. Death education can be co-existence education beyond individual existential education. 5. Death education can be implemented in terms of religion, especially Christianity and Buddhism. 6. Death education can be the alternative education with the possibility of non-continuous education. 7. Death education can open another horizon by giving us a turning point. 8. Last but not least, death education and existential philosophy has its own limitation.     Death education can have its fundamental on existential philosophy because death as Existenz is not a gradual change but a revolutionary and holistic transformation. Death takes away and destroy the life from us but the serious thinking about the death matures our life. Death education should be the education for valuable life, reflective life, and consummated life.

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11451
572 20 죽음과 죽어감 죽음준비프로그램이 포함된 호스피스 교육이 간호 대학생의 죽음인식, 죽음태도와 임종간호태도에 미치는 효과 / 함미영 외 2017  1078
571 20 죽음과 죽어감 보건계열 대학생들의 죽음인식에 대한 태도 / 유은영 외 2017  99
570 20 죽음과 죽어감 얄롬의 실존주의 심리치료에서의 죽음과 죽음 극복 가능성 – 토마스 베른하르트의 소설 『호흡』을 분석 사례로 = 토마스 베른하르트의 소설 『호흡』을 분석 사례로 / 안남희 2017  271
569 20 죽음과 죽어감 죽음의 형이상학으로부터 공동체적 삶의 연대로 / 권수현 2018  120
568 20 죽음과 죽어감 젊은이의 죽음은 아기의 죽음보다 더 나쁜가? / 김한승 2017  114
567 20 죽음과 죽어감 어린이죽음교육에 관한 부모의 인식과 태도 / 권수빈 외 2017  70
566 20 죽음과 죽어감 <‘김 할머니’사건> 전후 사전연명의료의향서 작성 및 의료비의 변화 / 김현지 2018  228
565 20 죽음과 죽어감 요양병원 간호사의 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인 / 마성민 2018  105
564 20 죽음과 죽어감 말기 암환자의 마약성 진통제 사용현황 및 사망 이후 미사용 잔여량 추정 : 국민건강보험공단자료를 근거로 / 하정은 2018  1245
563 20 죽음과 죽어감 요양병원 간호사의 치매태도와 중증치매 완화의료에 대한 지식과 태도 / 김지혜 2018  128
562 20 죽음과 죽어감 죽음준비 치유프로그램의 개발과 효과 : 정토마을 자재요양병원 사례를 중심으로 / 정현정 2017  64
561 20 죽음과 죽어감 일개 의과대학생의 말기 환자 치료 결정에 대한 태도 / 오승민 외 2008  47
560 20 죽음과 죽어감 인간 생명 말기에 경험하는 고통과 삶에 대한 태도 - 연명의료결정법과 관련하여 / 최진일 2018  47
559 20 죽음과 죽어감 대학생들의 죽음 교육 전과 후의 웰다잉 인식과 결정에 관한 연구 / 송현동 외 2018  67
558 20 죽음과 죽어감 만성 폐쇄성 폐질환의 호스피스 완화의료 / 신진영 외 2017  158
557 20 죽음과 죽어감 고령자 및 임종을 앞둔 환자를 위한 존엄치료 / 김유숙 2017  116
556 20 죽음과 죽어감 말기 암 환자의 마지막 24시간 동안 진통제 사용의 분석 : 내과의사와 외과의사의 비교 / 최윤선 외 1998  800
555 20 죽음과 죽어감 임종 진료에 관한 연구 / 최윤선 외 1995  46
» 20 죽음과 죽어감 실존주의 철학에서의 죽음 이해와 죽음교육 / 신교남 2018  349
553 20 죽음과 죽어감 도덕적 이슈에 관한 사회적 구성(Social Construction)과 정책과정 분석 - 연명의료결정법 제정 사례를 중심으로 - / 하은희 외 2018  97