관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 4,668
발행년 : 2006 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 생명윤리 Vol.7 No.1 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A82411325 

국가생명윤리심의위원회 구성 및 운영의 개선방안 = The improvement plan for organization and management of National Bioethics Committee


  • 제어번호 : 82411325
  • 저자명 : 이인영(Lee In-Young)
  • 학술지명 : 생명윤리
  • 권호사항 : Vol.7 No.1 [2006]
  • 발행처 : 한국생명윤리학회
  • 자료유형 : 학술저널
  • 수록면 : 71-87(17쪽)
  • 언어 : Korean
  • 발행년도 : 2006년
  • KDC : 570
  • 등재정보 : KCI등재후보
  • 주제어 : 국가생명윤리심의위원회 ,생명윤리 ,생명윤리법 ,National Bioethics Committee ,Bioethics ,Bioethics Law



초록 (Abstract)

The rapid developments in science and technology, which increasingly affect our understanding of life and life itself, resulted in a strong demand for a global response to the ethical implications of such developments. Ethical issues raised by the rapid advances in science and their technological applications should be examined with due respect to the dignity of the human person and universal respect for human rights. In order to support for research, national or regional governments shall arrange all necessary measures to deal effectively with problems concerning bioethics that may arise during the process of developing and utilizing biotechnology.
According to Bioethics and Bio-safety Act (2005) in Korea, there shall exist a National Bioethics Committee, responsible to the President, whose function it is to review the issues concerning bioethics and biosafety in the life sciences and biotechnology. The Committee will be composed of between 16 and 21 persons, including one Chairperson and one Vice-Chairperson. Membership in the Committee shall be as follows. The following ministers will all be members of the Committee: the Minister of Education and Human Resources Development, the Minister of Justice, the Minister of Science and Technology, the Minister of Commerce, the Minister of Industry and Energy, the Minister of Health and Welfare, the Minister of Gender Equality, and the Minister of Government Legislation. The president will appoint not more than seven representatives of the academic, scientific, and industrial spheres, each of whom have professional knowledge and experience in the fields of life science or medical science. The president will appoint not more than seven representatives of the fields of religion, philosophy, ethics, social science, law, NGO groups, or gender equality.
There is no question that bio-technological developments have been, and can be, of great benefit to humankind in increasing life expectancy and improving the quality of life. But we should emphasize that such developments should always seek in the recognition of the dignity of the human person and universal respect for human rights. Last year some serious accidents in relation to bioethics and research ethics occurred in Korea. We should recognize the need for such research and developments to occur within the framework of bioethical principles. To promote equitable access to bio-technological developments, we should foster multidisciplinary and pluralistic dialogue about issues within society.
First of all, independent and multidisciplinary ethics committees should be established and promoted at the appropriate level in order to assess the relevant ethical, legal, scientific and social issues related to research projects involving human beings. In the same way, ethics committees should provide advice and appropriate assessment on ethical problems. We should promote professionalism, honesty and integrity and transparency in ethical decision-making on all conflicts of interest and appropriate sharing of knowledge. The ethical committees should functionally fulfill its tasks and carry out their work in accordance with the principles of bioethics and biosafety.



목차 (Table of Contents)

  • Ⅰ. 들어가는 말
  • Ⅱ. 국가생명윤리심의위원회의 운영 경과

    Ⅲ. 합의체로서 구성의 중립성 문제와 개선방안

    Ⅳ. 탈정치성에 의한 신뢰성 확보의 문제

    Ⅴ. 위원회 기능의 충실성 문제와 실질적 조사권한

    Ⅵ. 맺는 말


    List of Articles
    번호 제목 발행년 조회 수sort
    공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11456
    4668 20 죽음과 죽어감 생전유언, 의료지시서, 자연사법(natural death act) 입법의 사회적 함의 / 이인영 2008  64754
    4667 20 죽음과 죽어감 연명치료중단에 대한 추정적 의사 / 김필수 2012  61124
    4666 8 환자 의사 관계 자율성 존중의 원칙 : 정치적 이념과 철학적 이념 / 최경석 2015  52562
    4665 14 재생산 기술 인공수정의 입법에 관한 연구 / 이정식 2000  52550
    4664 8 환자 의사 관계 환자의 고통에 대한 의사의 정당한 태도 / 유호종 2004  46027
    4663 13 인구 한국의 저출산 원인과 대응정책에 관한 연구 / 김희경 2014  27931
    4662 9 보건의료 의료기기 부작용 피해구제 제도 도입방안 연구 / 이민정 외 2017  24787
    4661 18 인체실험 임상시험용역에 대한 부가가치세 면세폐지의 타당성 검토 / 김찬섭 2016  23663
    4660 9 보건의료 임종간호수행 요양병원간호사의 소진 구조 모형 / 김원순 2017  22495
    4659 18 인체실험 일본의 「임상연구법」이 한국의 관련 규제에 주는 시사점 / 김보배 2018  22162
    4658 12 낙태 미국에서의 낙태 규범과 범죄와의 상관관계 분석연구에 대한 고찰 / 이인영 2012  20337
    4657 8 환자 의사 관계 독일의 환자사전의사표시법 / 이석배 2010  19874
    4656 12 낙태 낙태죄의 현실적응력 : 의사의 면허와 관련하여 / 김혜경 2007  19061
    4655 20 죽음과 죽어감 영화 「씨 인사이드(2004. 스페인)」와 「아무르(2012.프랑스, 오스트리아, 독일 합작)」 그리고 「행복한 엠마, 행복한 돼지 그리고 남자(2006.독일)」에 나타난 죽음의 문제-안락사 및 존엄사의 역사 및 시대적 배경을 중심으로 / 전경화 2016  18719
    4654 4 보건의료 철학 임상시험 코디네이터로 근무하는 간호사의 근무환경, 직무만족, 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향 / 김슬기 2018  18489
    4653 19 장기 조직 이식 생체 신장 공여자의 공여 후 적응 경험 / 강다해솜 외 2016  18233
    4652 9 보건의료 119 구급대 이용의 적절성에 관한 연구 / 배현아, 유지영, 어은경, 정구영 2004  16903
    4651 14 재생산 기술 미토콘드리아DNA 대체요법의 법적 고찰 -세칭 “세 부모 아이” 체외수정시술의 규제현황과 향후 임상적용의 규제방향- / 이민규 외 2017  16750
    4650 20 죽음과 죽어감 청소년 자살률에 영향을 미치는 지역적 요인 / 박성준 2019  16016
    4649 22 동물복지 대체 시험법을 활용한 줄기세포 화장품의 자극성 평가 / 오한슬 외 2016  15341