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글 수 111
발행년 : 2019 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 디지털융복합연구 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A106029410 
보건계열 학생의 환자안전 지식 및 수행 자신감 : 융복합적 접근

  • 저자[authors] 이미향,박정희,배석환
  • 학술지명[periodical name] 디지털융복합연구
  • 권호사항[Volume/Issue] Vol.17No.1[2019]
  • 발행처[publisher] 한국디지털정책학회
  • 자료유형[Document Type] 학술저널
  • 수록면[Pagination] 219-227
  • 언어[language] Korean
  • 발행년[Publication Year] 2019
  • 주제어[descriptor] 보건계열, 환자안전, 지식, 수행, 자신감,Health-related majors, Patient safety, Knowledge, Performance, Confidence

초록[abstracts] 
[본 연구는 보건계열 학생을 대상으로환자안전 지식과 환자안전 수행자신감을 파악하기 위해 수행되었다. 보건계열 학생 349명이 참여하였고, 자료분석은 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과 환자안전지식 정답률은 평균 65.7%였다. 환자안전 수행자신감은 평균 7.11±1.74점이었으며 문항별로 살펴보면 환자확인이 높았으며 효과적 의사소통이 낮게 나타났 다. 환자안전지식과 환자안전 수행자신감의 하부영역인 환자확인, 의사소통, 수술시술, 낙상, 환자안전사고보고는 양의 상관 관계였고, 환자안전지식과 감염관리, 시설환경은 음의 상관관계였다. 보건계열학생들에게 임상실습 전 환자안전에 대한 중 요성을 높이고 안전한 임상실습이 수행될 수 있도록 환자안전교육프로그램을 개발하는 것이 필요하다.

The purpose of this study was to investigate the knowledge on patient safety and performance confidence for the subject of health-related major students. Participants were 349 Health-related majors. Data were analyzed using SPSS 21.0. According to the study results, correct answer rate for patients' knowledge on safety was 65.7% in average. Average point of performance confidence was 7.11±1.74. Considering in terms of question, patient identification was high, while effective communication was shown to be low. Patient identification, communication, surgery procedure, fall, patient's safety accident report as the lower domain for patients' knowledge on safety and performance confidence had a positive correlation, while knowledge and infection management, facility environment had a negative correlation for health-related major students, development of patients' safety education program is needed to enhance importance of patients' safety before clinical practice and to allow implementation of safe clinical practice.]

목차[Table of content] 
요약  Abstract  1. 서론  1.1 연구의 필요성  1.2 연구의 목적  2.1 연구방법  2.2 연구대상  2.3 연구도구  2.4 자료수집방법  2.5 자료분석방법  3. 연구결과  3.1 대상자의 일반적 특성  3.2 대상자의 환자안전 지식  3.3 대상자의 환자안전 수행자신감  3.4 환자안전 경험에 따른 환자안전 지식과 수행자신감  3.5 환자안전 지식과 수행자신감과의 관계  4. 논의  5. 결론 및 제언  REFERENCES  

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