관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 46
발행년 : 2015 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 韓國學校保健學會誌(THE JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH) 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A100814593 

초등학생의 집단따돌림 경험 정도와 생명윤리의식과의 관계 / 문미영


제어번호 100814593
저자명 문미영  
학술지명 韓國學校保健學會誌(THE JOURNAL OF THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH)
권호사항 Vol.28 No.2 [2015] 
발행처 한국학교보건학회(THE KOREAN SOCIETY OF SCHOOL HEALTH) 
자료유형 학술저널
수록면 127-138(12쪽)
언어 Korean
발행년도 2015년
등재정보 KCI등재
주제어 Bioethics  , Bullying  , Students 


초록
Purpose: The purpose of this study was to examine the relationship of bully/victim experiences and bioethics of 5th and 6th graders. Participants were 326 elementary school students. Methods: The data was collected from 1th to 30th October, 2014 in G City. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation and multiple regression and Scheffé post-hoc analysis by SPSS 18.0. Results: First, in regard to bioethics, significant factors were liking for growing plants (p<.001), emotions after killing insects (p<.001) and the number of friends (p=.003). In regard to bullying experiences, significant factors were gender (p=.021), religion (p=.026), participation in religious activity (p=.019), liking for growing plants (p=.009), insect killing experience (p=.009). The bioethics score of the victim group (2.70 point) were higher than the bully group (2.49 point). The relationship between bully/victim experiences and bioethics was negative. The factors affecting bioethics were liking for growing plants (β=-.159, p=.004), the number of friends (β=.124, p=.030), experiences of being bullied (β=.352, p<.001), emotions after killing insects (β=-.135, p=.011). Conclusion: Therefore, based on the results of this study, it is required to develop rich learning content and a variety of teaching and learning models for bioethics. Efficient bioethics program would help elementary school students have a higher bioethics awareness. The entire society and families should wake up to the evil effects of school bullying and make concerted efforts to root it out with a sense of responsibility.



목차
서론
1. 연구의 필요성
연구방법
1. 연구설계
2. 연구대상
3. 연구도구
4. 자료수집
5. 자료분석
연구결과
1. 대상자의 일반적 특성
2. 대상자의 일반적 특성에 따른 생명윤리의식과 생명윤리의식의 하부영역
3. 대상자의 일반적 특성에 따른 집단따돌림의 가해와 피해경험
4. 대상자의 집단따돌림 유형에 따른 생명윤리의식
5. 대상자의 집단따돌림 가해 및 피해 경험과 생명윤리의식간의 상관관계
6. 생명윤리의식에 미치는 영향요인

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수sort
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11458
46 2 생명윤리 비트겐슈타인의 확실한 것들과 인간 존엄 및 인간 생명 존중 / 최경석 2014  1553
45 2 생명윤리 생명윤리와 미디어 : 생명윤리에 대한 미디어의 작동방식 고찰 / 성기헌 2019  945
44 2 생명윤리 생명권과 생명가치에 대한 연구 : 무의미한 연명치료중단을 중심으로 / 김휘원 2010  743
43 2 생명윤리 생명윤리와 철학 : 철학적 대립과 새로운 생명윤리학을 위한 철학의 과제 / 최경석 2013  693
42 2 생명윤리 기독교 생명윤리에 관한 윤리적 판단의 원리 / 권혁남 2016  649
41 2 생명윤리 생명윤리학의 탄생: 의학과 생명과학, 철학에 말을 걸다 / 김상득 2014  509
40 2 생명윤리 생명의료윤리학의 교육과 전망 / 김진경, 이상목 2014  504
39 2 생명윤리 샌델의 생명윤리에 관한 법철학적 고찰 / 박성민 2015  487
38 2 생명윤리 생명과학 입장에서 본 생명윤리 / 성혜, 남명진 2009  478
37 2 생명윤리 4차 산업혁명 시대의 윤리적 이슈와대학의 생명윤리교육 방향 제고 / 이경화 외 2018  459
36 2 생명윤리 초등 교과교육 : 생명윤리에 대한 초등교사와 학생들의 인식조사 / 이강미, 이상원 2014  452
35 2 생명윤리 「생명윤리 및 안전에 관한 법률」에 따른 기관생명윤리위원회 평가인증제도에 대한 고찰/김현철,김은애 2015  428
34 2 생명윤리 생명윤리교육의 현황과 방향 연구 / 윤순애 2001  423
33 2 생명윤리 「생명윤리 및 안전에 관한 법률」에 따른 우리나라 기관생명윤리위원회(IRB) 역할의 특수성과 운영 관련 법규정 개정에 대한 제언 : 배아생성의료기관, 인체유래물은행, 배아연구기관 등의 기관생명 윤리위원회를 중심으로 / 김은애 2015  406
32 2 생명윤리 문학교육을 통한 도덕적 상상력 신장 방안 연구 : 생명윤리를 중심으로 / 이은민 2014  393
31 2 생명윤리 생명윤리와 문화에 대한 소고 / 정화성 2015  378
30 2 생명윤리 도덕교과서에 나타난 생명윤리교육 실태에 관한 연구 : 『생활과 윤리』를 중심으로 / 이필연 2013  347
29 2 생명윤리 생명: 과학과 윤리 사이 /박은정 2015  338
28 2 생명윤리 고등학교 생명윤리 교육의 연구 / 김현진 2004  337
» 2 생명윤리 초등학생의 집단따돌림 경험 정도와 생명윤리의식과의 관계 / 문미영 2015  336