관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 4,668
발행년 : 2019 
구분 : 국내학술지 
학술지명 : 교육철학 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=A106097521 
의식에 대한 신경철학적 논란과 교육인식론의 과제
= Neurophilosophical Controversies over Consciousness and Epistemological Challenges for Education

  • 저자[authors] 한일조

  • 학술지명[periodical name] 교육철학

  • 권호사항[Volume/Issue] Vol.0No.70[2019]

  • 발행처[publisher] 한국교육철학회

  • 자료유형[Document Type] 학술저널

  • 수록면[Pagination] 101-130

  • 언어[language] Korean

  • 발행년[Publication Year] 2019


다국어 초록[Multilingual Abstract]
Recently, there have been some neurophilosophical controversies over consciousness, with the booming interest in neuroscientific studies on consciousness. This study intends to do three things. First, it tries to depict the overall efforts in the direction of neurophilosophical inquiry as a realization of Quine’s ask for a ‘naturalized epistemology.’ Second, it analyses the issues of eliminative materialism, identity theory vs functionalism debate, and ‘qualia’ problem as main neurophilosophical controversies over consciousness. And finally, as was required, it suggests a few tasks for educators to meet in regard with knowledge policies over schooling.

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11451