관련 논문
*정책원 미소장 자료이며 관련 논문 소개 게시판입니다. 게시물 관련링크를 눌러 소속기관에서 열람가능한지 확인해주시기 바랍니다. lib@nibp.kr
글 수 4,668
발행년 : 2015 
구분 : 학위논문 
학술지명 : 한국외국어대학교 교육대학원 : 윤리교육전공 (석사) 
관련링크 : http://www.riss.kr/link?id=T13840141 

덕윤리 중심의 중학교 도덕교육제안



기타서명 Study of the middle school’s moral education on virtues ethics
저자 김승현
형태사항 72 p. : 삽도 ; 26 cm.
일반주기 한국외대
              지도교수: 박희영
              참고문헌 : p. 69-70
학위논문사항 학위논문(석사)-- 한국외국어대학교 교육대학원 : 윤리교육전공 2015. 8
DDC 170.7 22
발행국 서울
언어 한국어
출판년 2015
소장기관 한국외국어대학교 글로벌캠퍼스 도서관,한국외국어대학교 서울캠퍼스 도서관


 
초록
Study of the Middle school’s Moral education on Virtues Ethics

 In the modern society of liberalism and rationalism, the human being is perceived an independent existence based on individuality and autonomy. Thus Ethical and moral education has mainly concerned how the autonomous human beings do when facing the ethical issue or their individual affairs and what is right. However, although taking all efforts, we still have many concerns with moral issues.
 What is the problem in the educating morals? Why can’t the current moral education prevent many of the immoral behaviors of students? I have tried to find way to overcome the problems in studying ethics of virtues. Because I think it has the key. So I reviewed McIntyre's Virtue Ethics who is the most famous in Virtue Ethics now days. His virtue ethics includes three stages-practice, narratives and tradition.
 First, he has regarded a social practice as a consistent and complicated activity, which is established by social members, so if the individuals do that, they complete inherent goodness. The narrative unity of a human life makes us comprehend the unity of virtue and goodness in itself.
 So he can do practice morally in context of the community and history he belongs to because a narrative self has both social and historical identities for the tradition. The social practice must be figured in the connection with the tradition. But the tradition is not fixed but changeable because it always require us to reflect on the social practice.
 In other words, it has been changing and developing through time. This era demands a practice, not a judgment. The practice must become a good practice, too. Thus McIntyre's virtue ethics can be applied to the present moral education.
 On this discussion, I suggested a few improvements for moral education. In moral education course, it is necessary to reduce and imply contents. Too much lesson makes the students feel bored and be tired of moral class. And Moral education must establish their identity properly. Only when it has come to have identity, it can accomplish its role as moral subject. Finally, We should invent new-style methods of teaching. I think the class should consist of theoretical classes and exercise classes. If the students experience the gladness of practicing virtues, it can remind them of the value of morality and he will be able to make it his own.
 Moral education is to grow a human mind. In this point, we can find easily that the argument over McIntyre's Virtue Ethics give important suggestions to today's moral education, and has useful methods to overcome the problems with moral education.

 
목차
제 1 장 서 론 1

제 2 장 도덕교육의 양상과 문제점 8
2.1 현행 도덕교육과 그 한계점 10
2.2 목적론적 윤리학의 필요 13
2.3 공동체적 윤리의 필요성 16
2.3.1 개인중심화로 인한 연대의식의 약화 18
2.3.2 자유주의 교육의 문제점 19
2.4 교수방법 및 교수내용의 한계 21
2.4.1 교육내용의 문제점 22
2.4.2 피교육자의 학습능력 23
2.5 제7차 교육과정에서의 도덕교육 25
2.6 2009년 개정 도덕교육과정의 문제점 26

제 3 장 덕윤리에 대한 이해와 매킨타이어의 덕윤리 29
3.1 덕윤리 29
3.1.1 덕윤리의 재조명 30
3.1.2 목적론적 윤리 32
3.1.3 목적론적 윤리로서의 덕윤리 33
3.2 덕윤리의 특성과 구조 34
3.2.1 실천과 덕 38
3.2.2 통일성과 덕 39
3.2.3 전통과 덕 40

제 4 장 덕윤리와 도덕교육 42
4.1 덕윤리를 구현할 교육목표의 수립 44
4.2 전통을 탐구하고 익히는 도덕교육 46
4.3 반성적 사고와 탐구를 중심으로 하는 도덕교육 49
4.4 체득적 덕 교육 50

제 5 장 도덕교육에서의 덕윤리 실천방법 53
5.1 도덕교육에서의 덕윤리 53
5.1.1 도덕교과의 정체성 재정립 53
5.1.2 도덕교과서의 수정 56
5.1.3 교과 수업의 구성 57
5.1.4 학습내용 성취도 평가의 개선 59
5.2 교과수업모형 60
5.3 도덕교과 수업의 실제 61

제 6 장 결 론 66


주제어
덕윤리, 도덕교육, 중학교 도덕

List of Articles
번호 제목 발행년 조회 수
공지 ! 논문 정보 제공 게시판입니다.   11451
1388 15 유전학 국제 사회에서 유전체 의료의 지적재산권 연구 / 김한나 2015  326
1387 15 유전학 세균 유전체에서 유전 물질의 상호교환에 대한 이해 / 김이환 2016  483
1386 15 유전학 미생물 유전체 염기서열 분석과 약제내성 기작 연구를 위한 유전정보의 활용 / 차선호 2010  537
1385 15 유전학 후생동물의 미토콘드리아 유전체 데이터베이스(Mitome) 구축 및 유용성 검증 / 이용석 2009  404
1384 15 유전학 유전체 정보의 한우 육종 모델 적용에 관한 연구 / 이승수 2013  430
1383 15 유전학 인간 유전체에 관한 윤리 교육 연구 / 정은경 2004  139
1382 15 유전학 전유전체 서열 기반 한국인 참조 변이체 분석 연구 / 박선혜 2016  237
1381 15 유전학 유전체 서열 조합을 위한 차세대 염기서열 자료의 k-mer 분석 / 김민선 2015  715
1380 1 윤리학 과학기술시대에서 새로운 윤리학 근거짓기 / 이재성 2011  200
1379 2 생명윤리 생명윤리학의 탄생: 의학과 생명과학, 철학에 말을 걸다 / 김상득 2014  504
1378 20 죽음과 죽어감 환경윤리학에서의 사회생물학적 접근의 한계와 가능성 / 노희정 2012  253
1377 1 윤리학 도덕적 자연주의와 나쁜 것의 윤리학 : 니체 윤리학의 자연주의적 재구성 / 전경진 2012  502
1376 2 생명윤리 영미권의 생명의료윤리학, 어떻게 볼 것인가? : 응용윤리학적 접근법을 비판하며 / 정준영 2008  317
1375 2 생명윤리 생명의료윤리학의 덕으로의 이행 / 김진경 2004  301
1374 1 윤리학 도덕철학에서 왜 다시 덕이 문제인가 : 아리스토텔레스와 매킨타이어의 덕 윤리를 중심으로 / 김지윤 2015  2112
1373 20 죽음과 죽어감 유비쿼터스시대의 윤리적 행동에 관한 연구 : 과학기술문명사회의 공유와 감시체제를 중심으로 / 이지향 2015  210
1372 2 생명윤리 샌델의 생명윤리에 관한 법철학적 고찰 / 박성민 2015  477
1371 1 윤리학 본회퍼 『윤리학』 에서 자연적 생명의 권리에 대한 연구 / 김영수 2015  331
» 1 윤리학 덕윤리 중심의 중학교 도덕교육제안 / 김승현 2015  242
1369 9 보건의료 좋은 죽음에 대한 윤리적 성찰과 모색 : 니체의 '운명애'와 레비나스의 '타자의 얼굴' 개념을 중심으로 / 임지연 2016  693